måndag 21 juli 2014

En sommardag

Det är så länge sedan jag skrev ett inlägg att jag inte riktigt kommer ihåg hur man gör.

Men förra inlägget är så pinsamt att jag skulle rodna ifall jag kunde. Att vara så där negativ borde vara förbjudet.

I alla fall så har sommaren kommit och det med besked. Det är så varmt att t o m svärmor hade tagit på sig shorts. Där satt hon i skuggan och klippte dill att ha till vintern. Hon hade samma solhatt på sig som hon har haft alla 27 år som jag har känt henne.

Där satt min yngsta och vissa youtubeklipp åt henne. Scenen var som tagen ur Tove Janssons Sommarbok. Han prata om bomber och  granater och hon tänkte antagligen på hur mycket dill hon skall frysa in. Harmoni över generationsgränserna.

Sedan for vi och fiska. Min karl drog upp en gädda. Den satte han i ett ämbar full med vatten. När vi skulle hem hade den dött och stelnat i samma form som ämbaret.
Hur skall vi få den platt i stekpannan undrar vår yngsta, skall man knäcka ryggraden på den...
Det är likstelhet sa min karl hjälpsamt.
Örk, är inte alls lockande att äta nånting som är likstelt, låter inte alls gott.

(Är det bara vi eller brukar nån annan föra underliga diskussioner? Alltså väldigt ofta?)

Väl hemma låg gäddan i alla fall helt fint och platt i långpannan, fylld med alla möjliga godsaker. Ett sjå var det att äta den, en massa ben och skinnet ville inte lossna och inte smaka den egentligen så mycket.
Vilken tur att de stekta potäterna var riktigt smaskens, de räddade den måltiden.

Det var den dagen. Den dagen ett liv! Eller hur är det som Farbror Melker säger?

2 kommentarer:

  1. hahhha famo med shorts, då e de varmt.de låter som en bra dag i livet,gäddan såg stilig ut, de är de som räknas. alla måst få vara negativa lite varje dag, livet e imt alltid en dans på rosor :) gonatt kära syster

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att livet inte är en dans på rosor VET jag tyvärr, alltför väl.

      Radera