torsdag 9 augusti 2012

Är man hurri så är man hurri

Tvåspråkig. Jag vill vara tvåspråkig, allra helst multispråkig. Tänk så kiva det skulle vara att plötsligt börja parle francais, bara för att jag kan och vill imppa.
Allas förvånade och beundrade blickar jag skulle få. Jag skulle njuta.

Men nej! Faa-aan jag kan inte ens ordentligt finska. Att svära på finska räknas inte.

Och hur skulle jag lära mej? Jag pratar till 90 % svenska på mitt jobb och fritid. Har försökt läsa på finska men jag har inte känslan för språket. Känns som en finska lektion = känns inte kiva.

Nästa vecka skall jag på en tre veckors lång akvarellkurs på finska. Då skall jag puhua suomea

Men jag har inte för höga förväntningar för hur det skall gå med det puhuminen för är man hurri så är man.

2 kommentarer:

  1. om man vill, så kan man :-) ja har lärt mej massor av språk med av att resa, se på tv olika länders serier och sen förståss så behöver man en massa fantasi. Franska är ett språk ja int förstår mej på. Dom har ingen logik i de hela :-P med engelska, spanska, tyska o svenskan klarar man sig långt med. bye-bye

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men du har säkert anlag för det. Dessutom blir jag så blyg av mej när jag inte kan utrycka mej och väljer allt som oftast att vara tyst. Dumt, I know:

      Radera