onsdag 5 mars 2014

2 konstverk

Nu när skolan hade sin take-away utställning passa jag på att fynda lite konstverk. 2 stycken blev det. Och jag gillar dem verkligen mycket.

Det är svårt för mig att förklara varför jag tycker att nånting är bra. Det är helheten, hur tavlan är komponerad, färgerna, texturer, linjerna...

Sedan skall en tavla beröra mig på nått sätt, ge associationer, få mig att tänka efter. En tavla skall inte bara vara vacker.

Väldigt kort och koncis förklaring det här igen.
Känns som att jag inte överhuvudtaget kan uttrycka mig verbalt mera. Alla dagar uttrycker ( ja, försöker uttrycka mig) i bilder och det är utmattande. Så ganska naturligt är det väl då att bloggandet blir lite lidande.

I alla fall här har ni mina två tavlor som jag köpte från up-coming artists:

Den döende slaven av Emilia Johansson
Hon är helt suverän att få en helhelt av en massa små detaljer.
Det är streck/krumelurer åt alla håll, färgerna blandas friskt.

Varför tycker jag om denhär tavlan utöver det tekniska?
Jag gillar den annorlunda tolkingen av klassisk konst.
Den är lekfull, klassisk konst kan vara så mastodontisk, pompös
fast den är vacker.

Här är orginalet av den döende slaven.
En skulpter  av Michelangelo


Sadepalaveri av Leena Räsänen
Den här tycker jag om för att det ger mig Alice i Underlandet-associationer.
Ett Underland där allt är möjligt.
Det ser ut som det skall snart börja regna, det är fuktigt, varmt och fint
ljus på svampen.
En mask/orm är på väg till palavern.
Gillar den röda/gula ( färgerna är förvrängda, sorry) i svampens fot
och svampens hatt är hääääärlig.
I

Själv sålde jag två krokin, en åt min syster och en åt min man. Gott så.

3 kommentarer:

  1. Häftiga tavlor, speciellt den första, men för min smal för oroliga och "klottriga". Tur finns det konst för olika sorters typer. Men det kan ju vara att man uppfattar helheten bättre i verkligeheten. Åh, hoppas du trivs på konstskolan. Tänk att få uttrycka sig i bild dagarna långa. Fast det blir förstås också tungt i längden.

    SvaraRadera
  2. Jo, jag trivs jättebra på konstskolan men samtidigt är det väldigt utmattande. Shit att allt alltid skall vara så komplicerat kan jag tycka.
    Håller med om plåttriga tavlor, gränsen är hårfin när det är plåttrigt och häftigt. Själv kan jag inte måla alls så, har inte ens försökt.

    SvaraRadera
  3. Coola tavlor! Den andra gillar jag mest för att det är mer färg i den. Den döende slaven ser ut att ha blivit en kvinna i hennes ögon. Eller är det bara jag som ser det?

    SvaraRadera