måndag 28 april 2014

Roger Ballens absurda värld

På Fotografiska ställde fotograf Roger Ballen ut. My God vad jag tyckte om den utställningen. Den var smutsig, svart-vit, makaber, absurd. Hur det kan vara "vackert" kan jag inte förklara.

Kanske det är kontrasten, när allt skall vara så himla vackert, ton-i -ton, rent.... verkligheten är ju inte det. Sedan kan jag också tycka att dessa människor som är avbildade, skall man tycka synd om? spelar fotografen fan med dem? skrattar folk åt fotona? tycker de att de är äckliga?

Jag vet inte men jag tycker om det helt ärligt
.



Winston Churchill lär ha tyckt om att umgås med grisar.
Visst påminner han lite om Winston Churchill, mannen alltså?
W

Vissa foton vet jag inte ifall de var ens foton, de var nån slags mellanting mellan konstverk/foto.



Vissa grejer var nog too much för mig också. Som t ex en video där de var utklädda till vildar och nacka hönor och tillredde dem över öppen eld och slafsa i sig dem.


En annan som ställde ut var Robert Frank. Hans utställning var "vanliga"  fotografier och han har också fångat vanliga människors liv och leverne väldigt bra:




Vad tycker ni? Sku ni vara beredd att betala saftiga priser för fotografier?

7 kommentarer:

  1. Wow, bilder som berör. Den längst ner med Marilyn dead är speciellt gripande på nåt vis.

    SvaraRadera
  2. Jo Maggie, det var också min favvo av Robert Franks fotografier. Jag är big fan av Marilyn Monroe.

    SvaraRadera
  3. Åh vilken salig blandning av bilder som väcker känslor. Griseknoen och valpen tyckte jag om.

    SvaraRadera
  4. hoho de just de fult kan vara gullit, här e ju dom äckliga fötterna int så äckliga tack vare hundvalpen, en liten freakshow rycker jag, men

    SvaraRadera
  5. någo fel igen när jag provar skriva men sku säga att jag gillade Robert Franks foton, gilla nog dom andra å på mitt eget lilla sjuka sätt ;)

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  7. Caroline, jag håller med dig, riktigt en tutti-frutt- blandning.

    Klara, ibland kan man nästan få piss i huvudet med tekniken som ju skall vara ett hjälpmedel och absolut inte fittas med en... inte sant.

    SvaraRadera