måndag 3 september 2012

Hur svårt är det att sluta röka?

För ganska exakt ett år sedan var jag till doktorn. Jag är aldrig till doktorn därför att jag tycker att jag blir sjuk av det.
För ett år sedan var jag helt frivilligt till doktorn. Jag hade själv ringt och beställt tid fast jag är frisk som ett spädbarn, ja åtminstone bildligt.

Jag har rökt snart 30 år. Jag har märkt att jag börjat hosta på morgonen. Jag ville helt enkelt kolla upp mina lungor. Det gjordes både spirometri och togs lungbilder av mej. Doktorn konstatera att jag har fina lungor som fungerar ganska bra MEN att han ser nog att jag röker och rekommenderar att jag slutar.
Han börja inte, tack och lov, moralpredika.

Alla rökare drabbas av KOL(tror jag att det heter). Det är inte om utan det är när jag kommer att få det.
Lungorna blir långsamt mindre elastiska och det är lite som att långsamt men säkert kvävas till döds. Jag kommer helt enkelt inte att få luft om x antal år ifall jag inte slutar röka

Ett år har gått och jag röker gladeligen därför att jag mår ju bra. Nu på sommaren har jag rökt ännu mer. Men ofta, väldigt ofta, tänker jag att jag måste sluta. Men jag vill inte. Men jag måste ju.

För jag vill inte vara en skrupplig 60+ som inte orkar göra nånting.
Det borde vara klart som korvspad med det är det inte.

Hur svårt kan det vara?

6 kommentarer:

  1. ja namma, sitter här o biter på naglarna när du sku va så jävla gott med en spaddu, skit endå, hur satans effektiv de lilla jäveln kan vara ;/

    SvaraRadera
  2. Hejssan
    På tal om sunda vanor, röka eller inte plus att du brukar trampa dej sjuk på makkapären i källaren, så hittade jag ej skön text på väggen hos en kollega:
    Allvarligt talat!! Om promenader är så himla sunda som alla påstår, så skulle ju brevbäraren praktiskt taget vara odödlig. Valen simmar hela dagarna och äter bara fisk, och den är tjock som fan! Kaninen springer och hoppar hela dagarna, men lever max 5 år. Sköldpaddan springer inte, kommer alltid sist, rör sig nästan inte och lever i 150 år. Så för f-n... slappna av!

    SvaraRadera
  3. Så sant, Magnus U. Ta d lugnt :). Nog blir d bra, som min kollega brukar säga.

    SvaraRadera