torsdag 6 februari 2014

Det är pinsamt när man blir upprörd

Visst håller ni med att det är pinsamt när man blir upprörd? Man förlorar lite sitt ansikte, sin värdighet.
Eller visar man kanske bara sitt rätta ansikte?

I muminboken, Sent i November, hjälper Homsan, ofrivilligt, Hemulen med att bygga ett trädhus.

" Homsa!
Homsan kom ut från sin skrubb.
Har du läst nu igen, sa Hemulen. Det är farligt att läsa för mycket. Hördu. Tycker du om att dra ut spik?
Det tror jag inte, svarade Homsan.
Om nånting skall komma till stånd, förklarade Hemulen, är det alltid så att en bygger och en annan bär plank. Eller den ena slår i nya spikar och den andra drar ut gamla spikar. Du förstår?
Homsan bara tittade. Han visste att han var den andra."


I nåt skede får Homsan nog och han blir upprörd. Sen blir han så generad att han gömmer sig under bordet.

Idag blev jag också upprörd. Inte så att jag börja skrika men lite så att min röst börja darra. Det är pinsamt. Jag skulle gärna ha gömt mig under bordet fast jag tror att jag isåfall skulle stanna där.

Förstår ni?

Från boken Sent i november av Tove Jansson
Övre raden från vänster:
Filifjonkan, Mymlan, Hemulen och Snusmumrik
Nedre raden från vänster Onkelskruttet och Homsan Toft
En av de bästa böckerna, ever.

4 kommentarer:

  1. Oj då
    Vad gjorde dej nu upprörd?
    Kanske en parkeringsvakt som gick förbi och du trodde hon bötfällt dej och du skällde på henne innan du märkte att så inte var fallet. Eller kanske hade nån av ungarna tagit dina tobaksskor som du lämnat på ett annat ställe en vanligt, eller nycklarna, plånboken .... Kanske lilla terriern Maja titta på dej med huvudet på sne, vafan skall du ännu ha vi har ju varit och pissa redan!!!!
    Perfekt ämne till nåt lands försvarsmakt, skjut först och fråga sen.

    Trevlig helg....

    SvaraRadera
  2. Jo, välkommen hem bara. :)
    Nää, den här gången var det inte hemmafolket som vanligtvis får mina proppar att brinna. Men som sagt är det lite pinsamt att bli upprörd så den här gången tänker jag inte avslöja det här på bloggen.

    SvaraRadera
  3. ahahha jo vet va du menar, jävla idi, han visst nog int vem han börja ge råd till hahahahah

    SvaraRadera
  4. Att ta råd från ett glin är inte min starka sida. Måste nog jobba på det

    SvaraRadera