onsdag 12 februari 2014

Sigrid och Isaac

Läste senast denhär boken:


Handlar om konstnärsparet Sigrid Hjerten och Isaac Grunewald (egentligen med prickar över u:et).


Sigrid Hjertén

Isaac Grunewald
Båda duktiga konstnärer. Fast det var inte det jag skulle skriva om.

Isaac Grunewald var jude och i Sverige fanns det väldigt mycket antisemititer ( i början på 1900-talet och framåt).
Väldigt obehagligt att läsa om vad de utsattes för.

Jag tänker alltid hur jag själv skulle reagera på ifall jag skulle leva under en sån tid där t ex antisemitism får verka fritt (för det var inte olagligt utan det fanns antisemistiska tidningar och föreningar).

Skulle jag vara rädd om mitt eget skinn och blunda? Skulle jag ens tänka på saken? Eller skulle jag hjälpa...

Ibland tänker jag på dedär tiggarna som man ser överallt. Hur skulle man kunna hjälpa dem, hur de är utsatta och sedan går jag förbi dem.







2 kommentarer:

  1. Kära Klara, vad menar du? Skulle du vara rädd elller skulle du vara modig? Eller skulle du börja prata om dig själv? :)

    SvaraRadera