onsdag 13 februari 2013

På tal om Bisamråttan och vikten att välja rätt ord

Bisamråttan är en allvarlig "man". Han anser att det mesta är väldigt onödigt, han är värdig men samtidigt väldigt mån om att inte bli till ett åtlöje. Vilket han tycker att han blir för minsta lilla små sak och alltid är det mumintrollens eller deras vänners fel.

Citat från  Trollkarlns hatt:

" Vem skriker!? utrbrast Muminmamman upprörd.
Hela skogen skakade av vilda tjut. Någon eller något kom galopperande mot dem på vägen, brummande av skräck eller ursinne.
Göm er! skrek Mumintrollets pappa. Det är ett odjur som kommer.
Men innan nån hann fly uppenbarade sig Bisamråttan med stirrande ögon och morrhåren på ända. Han viftade med tassarna och höll ett osammanhängande tal som ingen riktigt begrep, men av vilket framgick att han var mycket arg eller rädd eller arg för att han blivit så rädd. Så skumpade han vidare mot Mumindalen.
Vad gick det åt Bisamråttan? sa Mumintrollets mamma uppskakad. Han som alltid är så lugn och värdig!
Att ta vid sig sådär för att repet på hängmattan gick av, mumlade Muminpappan och skakade på huvudet."

Vad som hade hänt med Bisamråttan avslöjar jag inte men det lönar sig att läsa om det. Jag skratta mig halvt fördärvad.

Men det där med att välja rätt ord så syftar jag på ordet skumpa, att Bisamråttan skumpa. Det är så hysteriskt roligt, det är som att säga att nån riktigt VIP person skulle skumpa( typ nobelpristagare i fysik). Det är så genialiskt eller skall jag skriva genitaliskt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar