fredag 30 mars 2012

Amsterdam i mitt hjärta

Kanaler och cykler i denna- städernas stad enligt mej


När jag städa i mitt nattygsbord hitta jag Amsterdam- visitors guide-your free copy. Amsterdam är nog  min favoritstad. Staden är liberal, såå vacker, liten, massor att göra och se, fin shopping... listan kan göras hur lång som helst. Dessutom räcker det inte länge att flyga dit.

Amsterdam är som sagt en väldigt tillåtande stad. Det betyder ju förståss inte att man kan bete sej som ett svin och göra vad som helst. T ex läste jag i guiden detta, det gäller framför allt Red Light District:

- Normalt beteende är önskvärt. Man får inte skrika eller på annat sätt störa människorna som bor i dethär distriktet. De skall stiga tidigt upp och behöver lugn och ro. Respektera det. Boken uppmanar turister att sjunga och ha roligt på pubarna men på gatorna skall man vara tyst.

- Om prostitution. Boken påminner om att det inte alltid behöver vara kvinnor! Turister ombeds att inte skrika eller använda fult språk mot dessa kvinnor. Visa respekt!

-Hårda drogen är förbjudna i Amsterdam. Man varnas för att köpa droger från gatorna.

-Mjuka droger får man köpa lagligt från coffee shops, åldersgränsen är 18 år. I boken står det att ifall du känner dej sjuk efter att ha rökt skall man dricka massor av vatten med socker. Och att man skall inte mixa mjuka droger med alkohol.

Ho-ho, det är en guide-bok till turister och inte en "joy-ride- berättelse". Lite annorlunda än vad jag är van med. Visserligen fanns det i guideboken oxå restauranger, hotell, teater, shopping och ja, ni vet det normala.

Åh, jag längtar. Vi skall fara till Amsterdam i mitten av maj men hur skall jag orka vänta...
Trevlig helg!

2 kommentarer: