fredag 16 mars 2012

Leningrad cowboys & Red Army Choir

Träning kan inte ge mej en kick men det kan däremot musik. Musik får mej alltid igång.
När jag tränar till AC/DC så går det så in i norden bra. Jag ger järnet och 50 minuter senare är jag som en trasa, tack vare AC/DC.
När jag hör Arja Saijonmaa vill jag alltid börja dansa tango. Jag älskar finsk tango, den är så sentimental och melankolisk och det handlar om stora känslor och av det får jag en kick.

Men Leningrad Cowboys & R E D  A R M Y  C H O I R ger mej inte bara en kick utan då känns det som att nu, NU är jag med om nånting större än livet. När en kör med ryssar sjunger och alla har uniform på sej får jag sådan kick att jag skulle kunna springa maraton på fläcken. Min karl säger torrt att jag bara är en obotlig kommunist:) kalinka kalinka manja... Mäktigt och Leningrad Cowboys som spexar och spelar fan och ryssarna som är så allvarliga. Da Capo.
Denna snutt kommer från Total Balalaika Show i Helsingfors 1993, min karl var där men inte jag?
Fatta det!


Trevlig helg!

9 kommentarer:

  1. En liten kommentar!
    Kalinka kalinka e visst ryskt men manjana borde väl vara spanska och betyda nåt i likhet med att ta det lugnt, likt deras siesta. Håller med dig, att sitta framför brasan med en konjak i ena handen och en cigarr i den andra och lyssna på denna typ av musik är storslaget. Eller varför inte Ludwig van;s femte symfoni. Likt Alex i S Kubricks Clockwork Orange. Oj vad jag väntar på våren nu.

    SvaraRadera
  2. Oj då!
    Du kanske menade maya som dom sjunger i texten? Visst sjunger dom om olika buskar och bär i sin trädgård?? Rätta mej om nån vet. kalinka är väl enbuske (kataja) och maya min enbuske?????? låter bra ialla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte vad det betyder. Jag går allt som oftast på känslan och det känns bra. Jag tycker nästan att ryska är lika vackert som franska. Musik hör nog till en lyckad kväll.

      Radera
  3. nej, ordet "mañana" betyder "imorgon" på spanska

    ordet "moja" betyder "min" på ryska


    mvh,
    Mårran

    SvaraRadera
    Svar
    1. God manana moja nya vän:)
      roligt att du kommentera
      skrev kalinka, kalinka på google och fick som svar att det är en lättsjungen hyllning till olvonbusken. He-he. Lättsjungen och lättsjungen. Har nångång försökt i duschen men int låter jag som röda armen så mycket kan jag säga.

      Radera
  4. ja visst börjar de liksom rycka i allt som går att ryckas i, de ser ut som en massa mariosvampar som hojlar med stil ;) tur att jag ger min komentar, jag tror att du inte sku klara dej utan den hahahhah

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant, jag väntar på dina kommentarer. Allvarliga och mäktiga Mariosvampar är sant. För annars brukar karlar i uniform vara sexigt. Men int blir jag dirket tänd på dessa gubbar. Snarare rädd, tänker ni ta mej nu.

      Radera
  5. Kalinka är inte en hyllning till olvonbusken, utan den handlar om de grudläggande saker man saknar i livet. Främst saknar man trygghet. Bara för det tredje saknar man kärek. Märk attinte ett enda ord om penningar befogas.

    1 under en grön tall, så ska jag sova, vill jag att ni skulle lägga mig
    2 kära du skogen, kära min gröna, susa du inte uppå mig
    3 kära du sjönhet, käraste min själ, var snäll förälska du dig i mig

    Det är mestadels proffsiga artister utbildade i musiken som jobbar i Red Arme Kör. Tveksamt att nån av dem ens kan skjuta för att de övar dygnet runt, fast de marscherar utmårkt,har själv många gånger sett. Vore roligt att få höra av dem ngt i stil med Kostervalsen.

    I bastun går Ievan polkka stormbra fast vi inte kan finska.

    mvh,
    Mårran

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för den informationen.
      Alltså de sjunger ju så det går kalla kårar längs med ryggraden och det är viktigast för mej. Att det känns. Tycker själv inte så värst om klassisk musik men dessa artister har röster som de men sånger som jag gillar.
      Polkka i bastu kan nog vara lite farligt. Jag menar ifall ni börjar dansa så kan ni ju slinta omkull:).

      Radera