fredag 9 mars 2012

Rocka-billy and Heavy-music

Stray Cats

När jag var ung var allt så mycket bättre. Musiken var bättre, bilarna var snyggare, vi var mycket coolare... låter det bekant? Det fanns rockare och det fanns hevare, åtminstone i min värld. Det fanns också sånadär disco-fj... men jag befatta inte mej med dem. Det var antingen eller.

När jag var ung bodde vi på landet. Vi var ett gäng som inte gjorde nånting annat än hängde vid en busshållplats på vår fritid. Där prata, prata och prata vi och rökte,rökte och rökte vi. Vi hade det bra. Sen en sommar uppenbarade sej plötsligt 2 flickor och en pojke. Och de var från HELSINGFORS, från STADIN. De prata finska. Men guud, vi blev imppade direkt. De fick joina vårt coola gäng snabbare än kvickt.

Den där pojken hette Eddie och han var en rockare. Ni vet: Elvisfrilla, läskärit , Matchbox, Crazy Cavan, Stray Cats... Flickorna var också tuffa med massor av svart kajal (typ från filmen Pitkä kuuma kesä). De bodde i vår by hela sommaren i en husvagn och sen till hösten får de tillbaka till stadin.

Joey Tempest

Följande sommar när de anlände hette Eddie inte Eddie mer utan Jamppa. Och han hade långt lockigt hår. Han hade bytt sida, från rockare till hevare. Jag tyckte att det var jättekonstigt, är han schizofren? Så där kan man ju inte göra tänkte jag. Men jag ville vara vänlig och sa på dålig finska:

- Sä oot ihan enkelin näköinen.

Då blev han arg och sa:

- Ja sä oot ihan paskan näköinen.

Händer mej jämt! Jag förargar folk i all välmening.
Trevlig helg.

2 kommentarer:

  1. jag minns Eddie med ;) visst va han cool, jag var int me i ert gäng, jag fick beundra vid sidan om. jag var bara typ 10 år med tunnt blont hår o haratänder, de enda finska ordet jag kunde var vittu, o spotta. de va nog ganska cool med höhhöhö

    SvaraRadera
  2. Jag kommer ihåg dej oxå,Klara lilla, som en pain in the ass:)

    SvaraRadera