torsdag 8 mars 2012

Ord igen och trevlig kvinnodag

Här är åter några ord som jag gillar

-Gamyl. Jag vet inte om det är ett ord men väldigt användbart. Helt i linje med Tove Jansson stil, jag tror att hon skulle gilla det. Är det så att det härstammar från skoltiden när man endera var en mopo(junnu) eller en gamyl(senior)? Jag använder det för en kärleksfull benämning för gamla människor.

- Lägg ägg. Min kompis säger lägg ägg istället för lägg av. Mycket roligare. Tack Majica för den roligheten.

-Ohemult. Ett Tove Janssonskt ord betyder kanske elakt, oschysst... Här kommer ett roligt stycke från Trollkarlens hatt:

Hemulen med snyggt hår

"Det är aldrig nån ordning i världen, tänkte Hemulen sorgset. Igår var det för hett och nu är det för vått. Jag går in och lägger mig igen.
Snorkens sovgrop såg mest torr ut.
Maka på dig, sa Hemulen. Det har regnat in i min säng.
Värst för dig själv, sa Snorken och vände sig på andra sidan.
Därför tänker jag sova i din grop, förklarade Hemulen. Var inte snorkig nu.
Men Snorken bara morrade lite och sov vidare. Då fylldes Hemulens hjärta av hämdlust och han grävde en kanal i sanden mellan sin egen sovgrop och Snorkens.
Det där var ohemult, sa Snorken och satte sig upp i sin våta filt. Men aldrig hade jag trott att du kunde hitta på nånting så fiffigt!
Det kom av sig själv!sa Hemulen glad. Och vad skall vi göra idag då?"

Det var det. Å det är kvinnodag och allt och jag verkar inte ha nånting annat att säga just nu i alla fall. Hur firar ni kvinnodagen? Jag låna en bok om kvinnorörelsen på 70-talet  från bibban: Å alla kära systrar! av Ebba Witt-Brattström, så jag drar nog mitt strå till stacken för kvinnorna.:)
Hej-hej.

2 kommentarer:

  1. Sa just i ansiktsboken att Hemuli e såå bii, att han kan ta vem som helst mennen tullen??

    SvaraRadera