onsdag 14 mars 2012

Vad skall man betala för konst?

Lisa Rinnevuo- Dreaming
Konst kan vara mycket. Ifall man säger att dethär är konst så är det per definition konst, eller?
Många säger att det inte går att prissätta konst. Konst brukar kosta en hel del.

Jag förstår inte riktigt varför konst skall/ måste vara så himla dyrt. Har dessa konstnärer inget sinne för ekonomi?Nu pratar jag inte om etablerade konstnärer. De kan ju ta vad som helst och alltid finns det någon som köper. Utan sånadär  "vanliga"  konstnärer.

Här är ett riktigt exempel.
En kvinna hade kreerat ett superfin byst, jag gilla den. Jag fråga vad den kosta och hon svarar att den inte är till salu bara till påseende. Jag hittar ett fat av lera som jag gillar mycket och min vana trogen fråga jag vad den kosta.
Hon börja svamla om hur svårt det är att prissätta konst. OK, svarar jag artigt. Hon har ju satt hela sin själ i det här fatet. OK. Det kostar 700 euoro om du prompt vill köpa det. Jasså, OK, tack.

Jag vet inte riktigt vad jag skall tro? Ifall jag skall börja skratta, det kan jag inte, därför att hon är allvarlig. Men är det inte lite löjligt? 700 euro för ett fat som i vår familj när som helst kan gå sönder.

Jag tycker att kreativt arbete är väldigt fint och att man skall ta betalt men jag tycker nog oxå lite att konstnärerna kan stiga ner från sina höga hästar och börja ha en lite humanare prissättning.

Som Lisa Rinnevuo, hon har en human prissättning och så säljer hon oxå.
Check this out: Konst och folk. Obs! Priserna är  i kronor.
Hej-hej.

4 kommentarer:

  1. Oj, det var nog saftiga priser för en ick-etablerad konstnär... Jag håller med dig angående de höga hästarna som borde schasas iväg.

    SvaraRadera
  2. Vet du, jag fick en ide. Kanske jag skall börja sälja mina akvareller här på bloggosfären. Pris endast 150e. Ha-ha, ingen skulle köpa klottret ens för 5e. Men vänta bara, det skall nog bli bra, tror jag.Hej-hej.

    SvaraRadera
  3. Hej igen sen en tid,
    Konst skulle jag nog kunna tänka mej att betala för bara man blir nöjd o glad när man ser föremålet. Men förstås vad man kan avvara till det. Men inte för att någon bara är etablerad gör att det är konst som jag tycker om. Men om min respektive skulle tycka om t ex Liisa Rinnevuo skulle jag kunna tänka mej att se på det också.

    SvaraRadera
  4. Samma här en etablerad konstnär är inte automatiskt en konstnär som jag gillar. Lisa Rinnevuo är etablerad och jag gillar henne. OCH jag skulle kunna tänka mej att göra nästan vad som helst för att få en Lisa

    SvaraRadera