lördag 17 mars 2012

Barnlekar

På 70- och början av 80-talet när jag var ett barn lekte vi mycket mamma, pappa, barn.  Min kaveri hade en pytteliten lekstuga. Där kunde vi vara hela dagen. Vi laga mat, städa och... En hel dag. Vi var så in i leken att vi lekte samma lek EN HEL DAG.
När vi lekte med dock-huset så lekte vi att mamma och pappa, jaa ni vet vad. Men vi trodde att pappa alltid måste ligga på mamma. Vi var inte så upplysta på den tiden :). Och inte var vi så politiskt korrekta heller. För vi hade väldigt klara åsikter vad en mamma gör och vad en pappa gör. Men det visste vi inte så det gick hur bra som helst.

Riktiga prinsessor och en prins
Jag har aldrig varit nån prinsess, inte ens klätt ut mej, jag är för cool för sånt trams. Men min syster(igen) och hennes kompis klädde sej till prinsessor enligt principen man tager vad man haver:
Strumpbyxor på huvudet blev långt, långt hår.
Klossar i de förhatliga strumpbyxorna blev klackaskor.
Mammas nån klänning eller kjol.
Stora, gula gripatänder(inte lånade, helt egna) och outfiten var fullständig.

Min syster och hennes kompis lekte att de var prinsessor, de var verkligen inte prinsessor. Jag kan inte här skriva vad de var:)
Idag får jag känslan att vissa flickor, stora som små, inte leker prinsessor utan ÄR prinsessor. Och pojkar som är prinsar. Det finns en massa små riken och härskare. Hoppas de lever lyckliga i alla sina dagar.
The End.

4 kommentarer:

  1. Känner igen flickorna.. Röda strumbyxor eller kjol som hår. Kan ännu känna klossarna som var klackar, autch. Men visst var vi tuffa och vackra åtminstone i våra egna ögon :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roliga var ni åtminstone. Fått så många inläggsmaterial av er båda. Kanske jag skall börja blogga om allt roligt ni gör som vuxna, eller:)?

      Radera
  2. jepp, när håret var löst, hade vi klänningar på huvu....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske jag skulle sätta en klänning på huvudet nästa gång jag behöver ett hårsvall. En brun klänning. Ingen skulle märka att det egentligen är en klänning jag har på huvudet utan tänka att men guuud, vad hon har tjockt hår.

      Radera