tisdag 6 mars 2012

Släktträff

Min mamma har 15 syskon, alldeles rätt, de är 16 barn totalt. Det finns så många mostrar och morbröder att jag har inte träffat alla ännu under mitt 42 åriga liv. En moster, Gurli, skickades som krigsbarn till Danmark. I Köpenhamn har hon levat största delen av sitt liv. Jag hade aldrig träffat henne fram till år 2000.

År 2000 ville min mamma träffa henne igen(senast gången var 1968). Vi flög till Köpenhamn och bestämde träff vid Tivoli.

Jag fick nästan en chock när jag såg henne första gången. Hon var som en kopia  av min mamma, lika mager, lika spikrakt hår och likadan näsa. Mamma och Gurli var så lika och samtidigt så olika. Mamma har bott på landet nästan hela sitt liv och Gurli var så urban.

Gurli börja prata om sin TÄNDER, hur hon hade ont i sin mun. Jag blev så full i skratt: efter 30 år så börjar hon prata om sina tänder. Det var som om de hade träffats för en vecka sedan, de bara fortsatte därifrån som de slutade senast. Visst är det skönt med syskon/vänner. Fast det skiljer hur många kilometer eller år mellan träffarna så kan man lita på dem.

8 kommentarer:

  1. Svar till ditt inlägg hos mig (tack för det!).

    "Visst är det kul! Och nog finns det många i vår ålder som bloggar och som skriver både roligt och bra. Alla kan inte vara nischade på mode, inredning, pyssel, fantastisk mat :-)"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men nog är vi i minoritet i alla fall känns det som. Det är å andra sidan inget nytt, att vara i minoritet

      Radera
  2. Åhå! 15! Det var många. Härligt slut på din historia :) Syskon är nog någonting väldigt speciellt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men goda vänner fyller samma funktion.

      Radera
  3. jaa tänk att man har den turen att få ha syskon, som man kan tala om allt med, har många gånger tänkt att tänk, dom dom inte har syskon eller bara int kommer överens, huj jag sku int klara mej. nåja o godmorgon på dej

    SvaraRadera
    Svar
    1. Goddag på dej, får jag väl säga. Visst har vi haft våra duster men vi har ju kommit levandes igenom dem.:)

      Radera
  4. NÄHHÄ, goda vänner e nog BRA men med syskonen kan man fast ta en nyrkkitappelu utan desstumera konsekvensser. :DDDDDDDD

    SvaraRadera