lördag 25 februari 2012

Artighetsfraser

Hon kan nog, Tove Jansson, träffa mitt i pjick. Här kommer ett stycke från Farlig midsommar:

"Välkomna , sa Mumintrollets pappa. Får jag presentera. Min fru. Min son. Snorkfröken. Mymlans dotter. Lilla My.
Misan, sa Misan.
Homsan, sa Homsan.
Ni är fåniga, sa Lilla My.
Det är en presentation, förklarade Mymlans dotter. Nu skall du vara riktigt tyst för det här är en äkta visit."

I say: mitt i pjick.
Jag kan förstå ifall man skulle vara på audiens hos Your Highness själv då måste man följa den strikta regelboken men i fall man nu är på ett vanligt Tupperware-party är det lite fånigt:

"Pling dethär är Plong och Plong dethär är Pling."

Det är en av orsakerna varför jag har så svårt med det sociala. En massa oskrivna regler som ändras godtyckligt.  Hur skall jag vara för att inte såra någon? Det vill jag ju inte.

En sak som jag lärt mej är graviditet. Säg ingenting före du är 100% säker.


2 kommentarer:

  1. Du verkar gilla muminvärlden. Har du sett att det kommer ut nya muminmuggar i vår? Väldigt vackra.

    Javisst, regler kan vara lite besvärliga, men de kan också skänka trygghet i ovana situationer. Så länge man känner till reglerna förstås... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst e de fina muminmuggarna, har skåpena fulla. Nu köper jag bara de som är extra fina. Sant, sant om regler: besvärliga och bra samtidigt. Bara jag skulle lära mej dem.

      Radera