söndag 19 februari 2012

Min muminpappa

Min pappa påminner faktiskt en hel del om muminpappan t ex:

-var vår pappa familjens överhuvud. Pappa lydde man och ifrågsatt inte heller. Mamma hota alltid att berätta åt pappa när vi ungar höll på med fanskap.

-tyckte han mycket om havet och byggde sina egna båtar som vi ungar skämdes för. Visste ni förresten att man kan köpa en båt för en flaska koskenkorva? Sedan fick mamma sy segel till hans nya segelbåt (för det blev en segelbok när pappan lite TUUNA den). Den segelbåten sluta sina dagar på en dagisbacke som en lekbåt åt ungarna. Där levde den lycklig i många år.
Min pappa tyckte om att pilka, pimpla kanske det riktiga ordet är. Han byggde sina egna drag, Sedan hoppa han i badkaret med alla sina nya drag och provpimla dem med skipparhatten på.

-hade  han en stormig ungdom då levde han jättemycket dålighetsliv. Han umgicks mycket med sådana som prata finska. I vår by prata alla svenska. De var de nyinflyttade från finskon, en massa ungkarlar,som pappa umgicks med när han levde dålighetsliv.

Dålighetsliv

Nu är han 60+, sitter mest på verandan. Jag kanske skulle be honom skriva sina memoarer.


4 kommentarer:

  1. Glöm int jalkarätit när han for o. PILKKA för hela dan -> varför använde han int stickastromppor??

    Dela dehär innlägge på hans FB sida, SaaSiiNu om han spiikar såpass myky Venska att han Gliffaa :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. kan du vara snäll och sätta det på hans fb-sida? så långt har jag inte ännu kommit att jag skulle klara av det...

      Radera
    2. din venska e de inget fel på

      Radera
  2. oj oj så roligt å läsa om våran pappa, han va ju pårikit lite som muminpappa

    SvaraRadera