tisdag 7 februari 2012

Rökning, krökning och förökning


Varning! Detta kan vara lite magstarkt.
Rubriken är nånting som jag kommer ihåg från min barndom när jag var en liten skitunge och tyckte att detta var jätteroligt och coolt.
Egentligen tänkte jag skriva om rökning, en hjärtesak för mej. Varför blir rökare i dagens välfärds Finland förföljda? Hur är det möjligt att rökning väcker så starka känslor? Hur är det möjligt att en stad, läs Borgå, kan förbjuda sina arbetare att röka?(OK endast på arbetstid) Är det ens lagligt? Är tobaksrökning redan officiellt olagligt? Ditåt verkar det ju gå. Vittjat, säger jag.

Själv har jag rökt ganska länge. Har aldrig velat sluta. Försöker dock minska betydligt eftersom jag är inte dum i huvudet och vet att långvarig rökning GER konsekvenser (fel mat ger också konsekvenser).
Min mamma är storrökare och hon har alltid rökt inomhus, en omöjlig tanke idag. När jag flytta hemifrån  så rökte jag inomhus. Detta var i slutet på 80-talet.
På 90 talet började jag röka på balkongerna och på den vägen är det...

Idag när vi är på nöjesparker med ungarna finns det skilda rutor var man får röka, OBS detta är utomhus.
På krogarna skall rökarna stå i nån slags skitfula burar och röka, OBS att ta med sitt glas är förbjudet.VARFÖR? Snälla förklara för mej för jag förstår inte. Har ibland försökt smuggla in ett glas men ganska snart är det nån gorilla som hotar att kasta ut mej om jag inte kan bete mej???

Eller när nån unge kommer och säger åt mej att jag luktar illa för att jag står och röker OCH mamman står bredvid och säger ingenting.
Ni märker att detta är en hjärtesak för mej. Nu måste jag nog sluta och fara ut på en TOBAK. Tillbaka igen, det var gott.

Jag kan också konstatera att jag vill  inte att mina egna barn eller andras, för den delen, börjar röka. Det är ohälsosamt och JÄTTESVÅRT att sluta. När jag börja  röka smaka tobak skit men jag ville vara cool. Det vill jag fortfarande. Börja inte röka!

Men nu var det inte ungdomar det handla om utan vuxna människor. Knappast börjar man som 40-åring mer att röka, eller? Predika gärna till ungdomarna men låt bli och predika åt andra vuxna människor som kan  fatta sina egna, kanske livsfarliga, beslut.

Det skall ännu vara skrivet att alla icke-rökare som jag känner är vettiga, och säkert till 99,99% av alla icke-rökare som jag inte känner. Men varför har vi då en sådan "tobakssituation" som vi har?
 Konsensus? Är det politiskt korrekt?
Jag har ännu en massa åsikter om tobaksrökning så fortsättning följer...

8 kommentarer:

  1. Rökning och krökning är väl skadligt men om man håller det till mängder som man själv kan kontrollera så måste det väl anses ok. Förökning är rena hälsokuren!

    SvaraRadera
  2. Man får inte ta med sitt glas i rökburen för att de anställda som städar upp/plocka bort glasen som lämnas i buren då utsätts för tobaksrök. Det är alltså arbetskyddslagen som spelar in. Jag tycker även att det är riktigt bra med speciella rökrutor även utomhus. Barn och vuxna på nöjesfält ska inte behöva stå ut med passiv rökning t.ex. i kön till en attraktion (man kan ju inte direkt flytta på sig för att undvika röken om man köar), lika lite som jag gillar att gå igenom ett moln av tobaksrök varje gång jag kommer ut från lunchstället som jag brukar gå på (folk står alltså strax utanför dörren och bolmar).

    Sen har du ju rätt i det där med att predika åt vuxna. Det är ju väldigt onödigt. Undantag kan kanske utgöras av riktigt närstående vars hälsa man är orolig för.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok, jag vet detdär om arbestskyddslagen, men ifall de skulle finnas den rätta viljan så skulle man nog kunna lösa dethär problemet, som jag anser är ett problem i alla fall ett personligt problem. Det är kanske där det brister, i viljan.
      Jag undanber mej att jämföras med människor som står i en kö och röker, det skulle inte jag göra. Jag är väldigt mobil av mej. Jag tycker bara att det är lite konstigt att man skall hitta en rökruta när man ju är ute, skulle det inte räcka med att man går lite åt sidan? Och på riktigt hur länge tar det för dej att gå igenom rökmolnet?
      Smaken är som baken- delad. Hej-hej

      Radera
    2. Hmm, hur skulle man lösa det? Genom att de anställda frivilligt får ta ställning till om de tänker städa i rökbåset eller inte? Skulle inte det leda till att arbetsgivaren hellre anställer såna som städar upp överallt i baren, dvs. det leder till en bisarr diskriminering? Nån måste ju plocka bort glasen (för kunderna kommer inte att göra det).

      Ursäkta min cyniska inställning, men om det inte finns förbud så kommer folk (inte du) att röka överallt, även i köer. Varför måste man ofrivilligt utsättas för gifter när det finns medel att sätta stopp för det? Om rökning bara skulle påverka de som sysslar med det, så skulle det vara en helt annan sak. Då skulle det inte finnas samma behov att reglera var tobaksrök får finnas. Men nu är det ju så att passiv rökning dödar. Nu är det ju iofs knappast de som varje dag råkar gå förbi en grupp med rökare som dör i cancer orsakad av passiv rökning, utan de som t.ex. bor med en rökare. Men det handlar om principen. Varför är det en rättighet att sprida skadliga ämnen omkring sig? Här kunde man ju förstås dra paraleller till bilismen. Ytterligare en motfråga: på riktigt hur länge tar det för dig att gå till rökrutan? ;)

      Radera
    3. Ursäkta min en aningen irriterade ton i min tidigare kommentar, det var en spontan reaktion o leder verkligen inte till någonting.
      Sakliga argument men det handlar mycket om känslor för mej. Jag tycker inte om förbud. Det är ju inte bara passiv rökning som orsakar cancer men jag har sådan erfarenhet att rökning irriterar och det känns lite konstigt.

      Jag tänkte att det skulle vara det mest naturliga att man tar bort sina glas själv från rökbåsen. Till din sista fråga så brukar jag skita i rökrutorna och ställa mej på sidan om därför att jag inte tycker om förbud. Vi tycks ha olika åsikter i saken och gott så. Ha det gött göttigött.

      Radera
    4. Ingen fara, jag uppfattade inte en irriterad ton. Hehe, härligt med folk som vågar bryta lite mot reglerna också. Hmm, röking irriterar kanske icke-rökare främst för man blir påtvingad röken utan att man själv har ett val, vilket jag inte tycker är så konstigt. Men vi verkar ha lite olika syn på den här frågan och hur krogkunder beteer sig, så bra så.

      Radera
    5. Alltså jag bara måste fara i säng nu, har du redan nåt bra inlägg färdigt till morgondagen?

      Radera