tisdag 7 februari 2012

Timo Soini

Jag känner mej lite som Timo Soini. Han sitter helst i oppositionen och gnäller och kommer inte på några förbättringsförslag. Nu har jag fått gnälla om rökarnas usla situation och nu tänkte jag komma med lite förslag på förbättingar.

 1. På krogarna och andra allmänna platser
Jag förstår att de som inte röker inte vill  utsätta sej för passivrökning och och lukten. Därför är det ingen dum ide med en skild plats där man kan röka. Men den platsen kan göras lite mysigare. På krogarna borde man definitivt få ta med sej sina glas till rökburarna.
Var i höstas på en fest där värdinnorna hade satt fram bänkar, dynor och lite filtar åt oss rökare. Det signalerar omtanke för alla gästerna även de som röker. Jag uppskattade  det.

2. På arbetsplatsen.
Jag förstår att man inte kan springa ut på tobak stup i kvarten, man är inte så himla effektiv då. Matrast- och kafferasttobak, kanske?

3.Uppfostra era barn hur ni vill men det är inte ok att de går omkring och säger att folk luktar skit,tycker jag.


Snusmumrik av Tove Jansson (Google)

Jag kommer att tänka på Snusmumriken. Han avskyr skyltar med förbud, han vill var fri att göra vad han vill och han röker pipa.
Snusmumriken har en gammal fiende, parkvakten. Parkvakten har en jättefin park. I den parken klipps alla grässtrån ner som vågar visa sej upp och så får grässtråt börja anstränga sej igen.
I parken finns det en massa plakat som förbjuder folk bland annat att röka, förbjudet att skratta och vissla, förbjudet att hoppa jämnfota. Dessa plakat river Snusmumriken ner. Sedan sår han hattifnattfrön i den perfekta gräsmattan.(från Farlig midsommar)

Snusmumrik har en fiende och han kan göra nånting åt situationen. Jag vet inte vem min parkvakt är, han/hon är så diffus. Stig fram så ska jag ge dej på käften.


2 kommentarer:

  1. Jag tycker så om att du vågar skriva vad du tänker. Jag tycker om dina tankar. Jag kanske inte tänker lika men eniweis. Haavisto-tolerans är mitt val. Vårt förhållande kan beskrivas med en sång av Abba. I know you so well!

    SvaraRadera
    Svar
    1. he-he, tack ska du ha. mana berätta att nån i vasa hade skrivit om min blogg i stil med: kolla denhär bloggen den verkar vara intressant!!!! I don't believe it, jag har bloggat i 6dagar!!!Int ha jag varit lika baket som inte har förstått hur mycket vuxna människor är på datorn. Själv har jag bara tills nu ungefär betalat räkningarna.

      Radera