måndag 13 februari 2012

Jag missbrukar bilder

Mina egna ungar är nu så stora att jag inte läser godnattsaga åt dem mera. Men jag har i mina dagar läste en hel del. Jag har alltid tyckt om det. Jag tycker om barnböcker och en orsak är de vackra illustrationerna t ex

Lena Andersons böcker om Stina, Linnea och Kotten. Ljuvliga akvareller. När jag börja på en akvarellkurs så var det hennes bilder jag försökte avbilda.
Ilon Wiklands illustrationer Astrid Lindgrensböcker. Alla dessa roliga hus, och ungar med uppnäsa.
E.H Shepards Nalle Puh, Tove Janssons mumintroll  förståss....

Texten och bilderna hör ihop, det ena klarar inte utan det andra. Ibland funderar jag att det är kanske därför som jag läser heminredningstidningar. Jag tror att jag missbrukar bilder. Men om storyn är tunn så kan fina bilder gör helheten bättre men inte bra. Det är förstås svårt att få en bra story i en tidning(läs heminredningstidning) för utrymmet är ju ganska begränsat och bilderna tar så mycket utrymme. Jag vet inte riktigt vad jag är ute efter för visst finns det massor av fina artiklar i tidningarna, men dedär hemma-hos någon lycklig familj är alla lite likadana, tycker jag. Men bilderna är fina.


bild:Ginger-Ella
Jag skall lite kolla inredningsbloggar hurdana de är. Den här underbara bilden kommer från en inredningsblogg som heter STIL inspiration.
Denhär bilden behöver inte så mycket text, man kan själv fantisera ihop en historia.

Hon är på resa och väntar att tåget skall komma.
Hon har säkert varmt och vill ha en glass. En pastellfärgad bollglass skulle passa åt henne....
En textbild hörde ihop:
bild: Ginger-Ella
Tycker ni att denhär texten passar ihop med bilden? Vad har denhär pimun gjort som är så omöjligt? Är hon på en världen-runt-resa? Det skulle man kanske kunna tänka sej. Fast då är man väl inte så där himla snygg...

I alla fall e hon skitsnygg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar