måndag 6 februari 2012

Ny president

Muminmammna är inte längre republikens president. Hon har gjort ett bra jobb, hoppas hon njuter av pensionens sköna dagar.
Vår nya president är Niinistö. Vem är han i mumindalen. Det får tiden visa. Just nu påminner han om Sniff. Lika liten och brun. Förstår sej på pengar och vill säkert ha många sådana också.

Tyvärr ställde min favoritkandidat inte upp, han är Självhärskaren man kan också kalla honom för kungen. Honom kan man träffa i Muminpappans memoarer. Där muminpappan grundar en koloni, där i den kolonin regerar Självhärskaren. Skall beskriva honom här med ett litet stycke från Muminpappans memoarer

Nu skall ni gå och gratulera Självhärskaren. Han fyller hundra år idag! Jag grep mitt saftglas med blandade känslor och höjde blicken mot  Självhärskarens tron. Där satt han i all sin rynkighet och han liknade mig inte ett dugg. Var det besvikelse jag kände-eller lättnad? Att se upp mot en tron är ett högtidligt och viktigt ögonblick. Varje troll måste ha nånting att se upp till(och se ner på, förstås), någonting som väcker vördnad och ädla förnimmelser. Ack, vad jag såg var en kung med kronan på sned och blommor bakom öronen, en kung som slog sig på knäna och stampade takt till musiken så att tronen skakade! Under den hade han en mistsiren som han satte igång då och då när han ville skåla med en undersåte. Behöver jag nämna att jag var fruktansvärt generad och nedslagen. När mistsirenen äntligen tystnade sade Fredrikson:
Har den äran att gratulera. Till första seklet.
Jag skyldrade med svansen och sade med onaturlig röst:
Ers Majestät Självhärskare, låt en flykting från fjärran stränder frambära sin lyckönskan. Denna stund är ägnad att väcka eftertanke!
Kungen stirrade förvånad på mej och började fnissa.

Bild från google

Här på bilden bjuder Muminmamman på rabarbersaft åt sin bättre hälft, Sveriges kung och drottning. Svenska kungen är ju också lite äventyrlig av sig, Han och Självhärskaren skulle säkert kunna ha roligt tillsammans. Vad tror ni? Jag vet inte om Självhärskaren dricker kaffe...

Jag röstade så på Haavisto.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar