fredag 24 februari 2012

Fest i mumindalen


Festen i Trollkarlens hatt

När muminmamman tappar sin väska i Trollkarlens hatt blir hon smått i panik, hon klarar sej inte utan sin väska. Som hittelön lovar hon en oerhörd augustifest. Tofslan och Vifslan "hittar" väskan(de använde väskan som säng på sin hemliga plats).
 Hela dalens invånare deltar i förberedelserna. Muminpappan gör tunnvis med röd bål. Sedan börjar festen så här:

"Först var det mycket högtidligt.
Alla hade klätt sig så fina som möjligt och kände sig lite underliga till mods. Man hälsade och bockade och sa: Så bra att det inte blev regn och tänk att väskan hittades.
Ingen vågade sätta sig.
Muminpappan höll ett litet inledningstal där han talade om varför man höll denhär festen och tackade Tofslan och Vifslan.
Sen sa pappan nånting om den korta nordiska sommaren och att alla skulle vara så glada som möjligt och så börja han tala om hur det var i hans ungdom.
Då körde Mumintrollets mamma fram en hel skottkärra med pannkakor och alla började applådera.
Det var genast mycket mindre högtidligt och efter en stund var festen i full gång."

 Jag nickar igenkännande flera gånger när jag läser dethär avsnittet. Många är de fester som börjar just sådär lite väl högtidligt. Alla är förväntansfulla. Alla vill vara till sin fördel.
 Ifall jag har nånting nytt på mej kan jag bli riktig fjompig. Oftast skrattar och pratar jag för högt för att jag tror att det skapar stämning. Det är lite konstigt. Det är som inledningsritualer före den egentliga festen kan börja.

Avslutningsvis önskar jag er en trevlig helg.

8 kommentarer:

  1. Där kan vi alla känna igen oss. Vi brukar passa på att bjuda på en lite "falsk" välkomstdrink och TJONG så brukar det braka loss och festen slutar ofta för tidigt;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkomstdrink är en av de bättre uppfinningarna.

      Radera
    2. TJONG som att nu blev det fart på festen

      Radera
  2. Tänkte en stund ska jag dra politik med, men sen NO!

    Syns i morrn sista :(

    p.s älska allt du prata om muuminmammas väska :D

    SvaraRadera
  3. jag gillar verkligen illustrationerna i muminböckerna. vackra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rätt, jag skulle inte tacka nej att ha en illustration på väggen, modell stor.Yami.

      Radera