torsdag 12 april 2012

Agapanthus

Agapanthus
Eller Afrikas blåa lilja som den oxå heter är en exotisk växt som alltid har tilltalat  trädgårdsmänniskor. Den är verkligen inte härdig i Finland, den härstammar från Afrika.
Jag har två ganska stora exemplar som för en ganska så nödtorftig tillvaro i vår källare vintertid. Därför har de oxå tackat mej och aldrig blommat med mer än en stängel.
Hör och häpna! Jag såg att den ena BLOMMA redan med en blek stängel. Voj, söta manasse!
Jag borde ha bytt jord för länge sedan. De har inte fått vatten på 3månader. Alltså jag missköter dem så mycket jag hinner och orkar. Och nu detta underverk.
Nej, fy skäms Katja Linnea. Det här duger inte.

Här har jag fotat den där den egentligen hör hemma, i Afrika.
Den längtar säkert hem.

P.s Jag får så Tintin i huvudet när jag ser kartor. Han reser alltid runt i kartor.

2 kommentarer:

  1. Vau!
    Är det inte så att blommor blommar när de är på väg att dö? För att så att säga föra arten vidare. Men vackert så. Tintin är en av dom bättre serierna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det stämmer men det gäller framför allt ettåriga blommor. Fleråriga blommar och ja fortsätter att leva. Därför skall man knipa av överblommade blommor från ettåriga blommor så luras de att fortsätta att blomma.

      Radera