fredag 27 april 2012

Kyrkpressen och Arto Paasilinna

Så vackert från Kyrkpressen

Idag morse läste jag Kyrpressen till frukosten. Japp, jag läser Kyrkpressen. Tycker att det ganska ofta brukar vara intressanta artiklar där.
Imorse läste jag om samerna uppe i Norge. De är väldigt kyrkliga av sej om jag förstod rätt. De skiter väl jag i men dedär bilderna fick mej att haja.
I akvarellkursen lärde jag mej att en intressant målning är en målning med nyanser av hela skalan från svart till vitt om det är en svart-vit målning.
Nu är ju samebefolkningen en färgglad, exotisk klick i det finländska samhället. Deras dräkter är väl som våra folkdräkter med den skillnaden att de använder sina mera än vi nere i södra Finland. Jag är så glad att de finns.

Jag har aldrig själv varit till Lappland och trots den fina bilden är jag ganska ointresserad. Det passar inte mitt sätt att leva fast det är fint.
Läser en bok av Arto Paasilinna som, om ni frågar mej, är en av de bästa författare. Boken heter Kollektivt självmord och handlar om en busslast självmördare på väg till NordKap i norra Norge. Han om nån kan beskriva hur jag tror att Lappland är. Här följer ett citat:

" Längs bygatan kom en dyblöt rentjur galopperande åt deras håll och var på vippen att krocka med bussen eftersom den sprang i blindo. Renen gav till ett råmande och försvann ut i stormen så att den blöta svansen slängde hit och dit."

Som sagt jag skulle få fel i huvudet, mer än jag har.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar