tisdag 10 april 2012

Lagom muntert

Jag är just sådär pirrig och marrig som jag vill vara, do you mind? Tänkte slänga ihop här ett litet inlägg medan jag tycker synd om mej själv. Men jag har så fullt upp med det att jag vet inte vad jag skall skriva. Tänkte ta ett stycke från en av mina käraste muminböcker, Farlig midsommar.

I farlig midsommar får vi träffa Misan. En liten, ganska ful och olycklig varelse. Jag vet inte om ni har läst boken men det är i alla fall en översvämning som sköljer bort allt. Här kommer det:

" Naturlig! pep en liten tjock misa. Homsan förstår inte alls! Allt har gått på tok för mig, allt! I förrgår hade nån lagt en kotte  min känga för att pika mig för mina stor fötter, och igår var det en hemul som gick förbi mitt fönster och skrattade på ett mycket menande sätt. Och nu idag det här.
Är hela den stora vågen bara för att reta Misan? frågade ett knytt imponerat.
Det har jag aldrig sagt, sa Misan med gråten i halsen. Vem skulle tänka på mig och göra nånting för min skull? Allraminst en stor våg!"
Mymlans dotter, Snorkfröken och Misan
 "En  morgon satt Misan, Mymlans dotter och Snorkfröken och kammade sig.
Misan borde lägga om sin frisyr, sa Mymlans dotter. Hon klär inte med mittbena.
Pannlugg kan hon inte ha, ansåg Snorkfröken och burrade upp det mjuka håret mellan öronen. Hon gav svanstofsen en lätt trimning och vred på sig för att se om fjunet låg som det skulle över ryggen.
Känns det trevligt att vara luddig helt och hållet?frågade Mymlans dotter.
Mycket, svarade Snorkfröken belåtet. Misan?Är du luddig?
Misan svarade inte.
Misan borde vara luddig, sa Mymlans dotter och började vrida upp hårknuten.
Eller full med små lockar, sa Snorkfröken.
Plötsligt stampade Misan i golvet.
Ni med ert gamla ludd!ropade hon tårdränkt. Ni som vet allting! Och Snorkfröken som inte ens har klänning! Jag skulle aldrig aldrig gå utan klänning jag skulle hellre  än gå utan klänning!"

Stackars, stackars Misan! Hoppas att hon blir lycklig. Det blir hon kan jag avslöja. Men nu tänker jag fortsätta att vara Misan en liten stund ännu. Bara för att jag vill.
Jag tänker köpa bulla.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar