söndag 1 april 2012

Fortsättning på rikt inre liv

När vi börja planera vårt hus hade jag minsann ett rikt inre liv. Nästan så att jag bara hade ett inre inte alls ett verkligt liv. Jag har skrivit ner en hel del och tänkte att ni skulle få ta del av en del av mitt underbara inre liv back in those days. Jag har alltid skrivit listor, franska streck. Hela mitt liv är listor och franska streck. Tycker att jag får koll på det viktigaste då. Här kommer en lista över hurdant hus jag ville ha ca.år 2003:

-KÖK: skall vara litet och intimt men ljust. En spis och kylskåp modell retro. Vit standardkakel och kanske vit pärlspont på väggarna. Shaker-inspirerade köksskåp, hyllor och hängare. Ett gammalt slitet bord och stolar, så stort att vi alla just och just rymms att sitta. Utgång till ett organgeri kanske.

-ORANGERIET skalla vara stort. På väggen skall finnas ett gammalt emalj-ställ och en enkel kran för att kunna vattna växter. Bra ifall man skulle kunna tända en brasa.

-SERVERINGSGÅNG: mellan kök och grovkök för förvaring av köksgrejor, mikro,frys. Kanske ett skafferi, kallskåp för sylt, saft och inläggningar

-BIBLIOTEK, ARBETSRUM, MUSIKRUM, RÖKRUM
får gärna vara ganska mörkt, maskulint. Jag skall få röka i rummet. Väggarna fulla med bokhyllor. Soffa och fåtölj vid en vitrappad öppen spis. Små sidobord för böcker man läser, för att kunna ställa blomvaser, mat och dricka på. Soffan kan vara utbäddbar för gäster.

-MATSALEN: skall vara stor. Ett stort bord, helst fyrkantigt(tänk Fanny och Alexander) skall rymma många gäster. Med ett fyrkantigt bord rymms  maten bättre på bordet. Olika stolar, alla kan målas vita för att bli enhetligt.


Mer hade jag inte skrivit i mitt häfte. Men liknade listor finns det hur mycket som helst. Endel listor är hurdan stämning jag vill ha i varje rum. Andra listor hur jag vill att rummen skall se ut olika årstider. På det här viset har jag alltid fått reda på hur jag egentligen vill ha det. Jag har alltid njutit att skriva dessa listor och riktigt få sjunka in i en drömtillvaro. Som sammet för själen.
Hej-hej.

5 kommentarer:

  1. Hej
    Det blev visst inte riktigt så... När jag var tonåring visste jag att jag skulle ha många fina bilar, vara framgångsrik, resa världen runt, ha fina brudar, modern lägenhet i centrum och pensionera mej tidigt. Blev inte så heller det blev ännu bättre!!!!
    PS Har din nya bil anlänt redan??? En röd Fiat 500 retro. Den borde vara på gården vid den här tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst! En snygg karl på köpet. Hade du beställt honom oxå åt mej? Tack du är en ängel.

      Radera
  2. Ja ja de är visst 1 april

    SvaraRadera
    Svar
    1. de var jag som fick allt dedär istället,bilar resa osv
      hahaha

      Radera