onsdag 25 april 2012

Varats olidliga lätthet?

Det är en sak som jag har funderat och filosoferat många, många år. Inte på det viset att jag skulle ha gjort nån empirisk undersökning och tagit i beaktande felmarginaler eller att jag ens skulle ha skrivit en doktorsavhandling. Nehej, jag är för lat.
Lite nu som då dyker tanken igen upp: Är människan lat av naturen?
Vad tror ni? Är du lat?
Jag tar alltid den lätta vägen, den med minsta motstånd. Trots att jag vet att det i längden blir tyngre på det viset att jag blir tung. Fläskig skulle man kanske oxå kunna säga. Men nej! Jag sitter hellre framför TV och äter än jag tränar.
Min tonårsgrabb då? Han skall städa idag. Tror ni att det kommer att gå bra? Nehej du. Han kommer säkert inte ens hem förrän jättesent. Så hinner han inte städa. Men vad bekvämt. Nå då får han ligga där i sin läävää.
Annars då?

6 kommentarer:

  1. Hej,
    Hmm... skulle suttit bra med lite medianer och standardavvikelser presenterat med fina diagram. Du tar inte lättaste vägen när det gäller trädgården i alla fall. Där kan du sitta i på småtimmarna på sommaren, typ går in när morgonposten kommer. Framför TV;n sitter du inte mycket heller, Tv;n var visst ur bruk några veckor och det störde inte dej. Men angående pöjken har du säkert rätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det förstår jag att du skulle tycka. Har du ingen passlig formel hur man räknar ut lathet?

      Radera
  2. Ja du, jag är nog lite lat jag också. Men jag tror vi är så olika, så att männisan är lat till naturen vet jag inte. Vissa verkar inte kunna sitta stilla utan att genast fundera på nåt nytt projekt. Tur det. Annars kanske jag skulle måsta göra det :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte kunna sitta stilla-syndromet, hi-hi. Kanske vi har olika uppfattningar om vad som är lathet.

      Radera
  3. inte e du lat nej, de ju bara de, om man int e intresserad så e man inte, som tidigare du kan ju vara timtal i trädgården, jag kan fixa foton hur läng som helst, men att gå på länk e ju tungt i min värld, jag motionerar på mitt vis,o de har funkat ganska bra, har bara 20 extra kilon fått på 10 år, hoppas de int kommer 20 till de nästa 10 åren, då kan de se lite tungt ut ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant! Det liksom inte är o nappar. I synnerhet länk. Gud! Happi loppuu ja pierettää som du brukar säga.

      Radera